آموزشی

آشنایی با ساز یوکللی

چکیده

این مقاله با هدف آشنایی علاقه مندان به موسیقی با ساز یوکللی تهیه شده است.

آشنایی با ساز یوکللی

آشنایی با ساز یوکللی

یوکلِلی (به انگلیسی: Ukulele) یک ساز زهی و زیرمجموعه‌ای از خانواده گیتار است.

خاستگاه یوکللی از سدهٔ ۱۹ و زمانی بود که پس از ورود گیتار توسط پرتغالی‌ها به هاوایی، مردم هاوایی شکل ویژه‌ای از گیتار را برای خود ساختند. یوکللی در اوایل سده بیستم در ایالات متحده محبوبیت زیادی یافت و از آن‌جا به دیگر نقاط جهان راه یافت. این ساز کوچک‌تر از گیتار است و چهار سیم در آن رواج دارد که به‌صورت بدنه کامل و حتی کات اوی (بدنه نصفه) ساخته می‌شود. با این که بسیاری از افراد این ساز را بیشتر به‌خاطر موسیقی‌ ناحیه هاوایی می‌شناسند، باید بدانید که این ساز در بسیاری دیگر از سبک ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از نوازنده‌ها و یا آهنگ سازها با استفاده از این ساز به ساخت آهنگ‌های خود می‌پردازند.
این سبک‌ها شامل سبک‌های راک، کانتری، پاپ و حتی متال می‌شود.
قبل از این که بخواهید به خریدن این ساز فکر کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که تصمیم خود را در مورد سبک مورد علاقه خود بگیرید.
این موضوع نه تنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ساز مورد نظر خود را پیدا کنید، بلکه انگیزه شما برای تمرین کردن را نیز چندین برابر می‌کند. اما در ادامه به معرفی چند نوازنده یوکللی مشهور می‌پردازیم که می‌توانید با دنبال کردن کارهای آن‌ها، انگیزه بیشتری برای خرید و یا تمرین این ساز پیدا کنید.

Grace VanderWaal :
در سال ۲۰۱۶، این نوازنده در مسابقات America’s Got Talent شرکت کرد و در فصل یازدهم این برنامه نیز برنده شد. پس از آن، او دو آلبوم شخصی در سبک پاپ عرضه کرده است که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آلبوم‌های او، استفاده از ساز یوکللی است.
او که یکی از بهترین نوازنده‌های یوکللی در سبک پاپ به شمار می رود، برای آهنگ‌های خود از یوکللی سوپرانو استفاده می‌کند. او برای اجراهای زنده خود نیز از یوکللی‌های الکتریک استفاده می‌کند تا بتواند در سالن‌های بزرگ به نوازندگی بپردازد.

آشنایی با ساز یوکللی

آشنایی با ساز یوکللی

Billie Eilish :
سبک پاپ
که از سال ۲۰۱۹، به یکی از مشهورترین آرتیست‌های سبک پاپ تبدیل شده، در ترک “۸” آلبوم خود از ساز یوکللی استفاده کرده و این موضوع باعث شد تا افراد بیشتری به سمت این ساز جذب شوند.
آلبوم When We Fall Asleep, Where Do We Go? به یکی از بهترین آلبوم‌های سال ۲۰۱۹/۲۰۲۰ تبدیل شد و در مراسم گرمی نیز جوایز بسیاری به دست آورد. در سال ۲۰۲۰ اما، شرکت فندر یک یوکللی مخصوص برای بیلی ساخته است که می‌توان آن را به عنوان یک یوکللی الکتریک و یا یک یوکللی آکوستیک استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *