آموزشی, راهنمای خرید

تفاوت انواع گیتار کلاسیک، آکوستیک، فلامینکو

تفاوت انواع گیتار کلاسیک، آکوستیک، فلامینکو

پیشگفتار

وقتی فردی مبتدی تصمیم به خرید ساز گیتار می‌گیرد جدا از آنکه ازمولفه‌های ساز استاندارد مطلع نیست او همچنین تفاوت انواع گیتار کلاسیک، آکوستیک، فلامینکو را نمی‌داند و چه بسا در ظاهر نیز قادر به تشخیص تفاوتی میان این سازها نباشد. در این نوشتار تلاش کرده‌ایم تا تفاوت میان این سازها را شرح دهیم.

تفاوت گیتار کلاسیک و فلامینکو

گیتار کلاسیک و لطافت قطعات آن می‌طلبد تا شیوه ساخت این ساز بگونه‌ای باشد تا صدای نرم و لطیف مورد انتظار در اجرا به گوش برسد. گیتار فلامینکو و کلاسیک درظاهر بسیار به یکدیگر شباهت دارند اما این شباهت صرفا در ظاهر است و این دو ساز از نظر ساختاری، صفحه پشت و رو و کنار با یکدگر متفاوت‌اند. جنس چوب صفحه رویی گیتار کلاسیک از چوب صدر، میپل، اسپروس است. حسن چوب‌های مذکور در بخشیدن لطافت به صدای ساز است.

از چوب‌های گوناگونی چون سیلی، میپل، کوآ، ماهگانی و… در بک و ساید گیتار‌های کلاسیک بهره‌می‌گیرند.

گیتار کلاسیک گزینه بسیار مناسبی است برای افرادی که قصد دارند سبک پاپ را پیش بگیرند. مدل‌های پیکاپ‌دار در انواع پیشرفته‌تر گیتار کلاسیک موجود است.

گیتارهای فلامینکو روی قسمت تاپ پلاستیکی نازک یک لایه دارند که به آن گلپیدور می‌گویند. این لایه محافظی است در برابر توکه‌های فلامینکو.

در عمل دو گیتار کلاسیک و فلامینکو حتی در شیوه در دست گرفته‌شدن توسط نوازنده باهم متفاوت ‌اند. قرار گرفتن ساز بر زانو چپ در سبک کلاسیک رخ می‌دهد. محل قرار گیری گیتار بر زانو راست نوازنده گیتار فلامینکو است .

قطر کمتر دسته گیتار فلامینکو نسبت به گیتار کلاسیک برای نوازنده امکان چابکی در اجرا و افزایش سرعت عمل را فراهم می‌آورد دقیقا مطلوب قطعات سبک فلامینکو که لازمه اجرایشان نواختن ساده و سریع است.

بنابراین می‌بایست سبک مد نظر خود را انتخاب کرده براساس آن اقدام به تهیه ساز نمایید.

تفاوت گیتار آکوستیک و کلاسیک

تفاوت فاحش گیتار آکوستیک با دو مدل دیگر یعنی کلاسیک و فلامینکو، در جنس سیم‌های آن است که از انواع آلیاژهای فلزی برای تهیه آن‌ها بهره می‌گیرند. از گیتار آکوستیک در سبک جز، بلوز، کانتری، بیشتر استفاده می‌شود. این گیتار غالبا 21 ، 22 فرت دارد. شمایل کاسه در این ساز تنوعی بالغ بر 15 مدل دارد.

تفاوت انواع گیتار کلاسیک، آکوستیک، فلامینکو

همانطور که در تصویر مشاهده می‌فرمایید سر دسته این دوساز باهم متفاوت است سایر تفاوت‌های ظاهری این دوساز در جدول زیر شرح داده شده است:

نوع گیتار  آکوستیک کلاسیک
جنس سیم‌ها فلز نایلون و فلز
اندازه بزرگ‌تر کوچک‌تر
کاسه بزرگ‌تر کوچک‌تر
فینگربرد باریک پهن
قیمت گران‌تر ارزان‌تر
صدا شفاف‌ و تیز گرم

سخن پایانی

حال که با ویژگی‌های انواع گیتار کلاسیک، آکوستیک، فلامینکو آشنا شده‌اید و دانستید سبک مورد نظر اولین و مهم‌ترین مولفه در انتخاب نوع ساز شماست بهتر است تحقیقی در خصوص سبک‌های مختلف گیتار داشته باشید و قطعات هر سبک را شنیده و علاقه خود را بیابید پس از انتخاب سبک مورد نظر بر اساس دانسته‌هایتان از این نوشته می‌دانید باید به دنبال چه ویژگی‌هایی در ساز خود باشید تا پاسخگوی سبک انتخاب شده توسط شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *