آموزشی

آشنایی با ساز هنگ درام

چکیده

این نوشتار با هدف آشنایی علاقه مندان به ساز هنگ درام، هندپن، پنتام به عنوان یکی از ساز های کوبه ای به رشته تحریر درآمده است و در ان به علت نام گذاری این ساز و پیشینه ساخت و اصالت آن پرداخته ایم. در این نوشتار همچنین، نکاتی در باب ساختار این ساز خوش صدا خواهید آموخت.

آشنایی با ساز هنگ درام

هنگ درام

ساز هنگ ،هندپن ،پنتام یا هنگدرام، نوعی ساز کوبه ای در طبقهٔ خود صداهااست، که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ توسط یک خانم و آقای آلمانی به نام های فلیکس رونِر و سابینا شِرر در شهر برن در کشور سوئیس ساخته شد. اصلی ترین کمپانی ساخت ان را PANart می دانند.

چرا هنگ درام؟

سازندگان نامِ «هنگ» را برای این ساز انتخاب کرده‌اند و نسبت به استفاده از اسم «هنگ‌درام» در زبان انگلیسی ابراز نارضایتی کرده‌اند اما امروزه اکثر مردم این ساز را با همین نام تجاری میشناسند.

آشنایی با ساز هنگ درام

SteelPan

گفته می‌شود قبل از ابداع ساز هنگ درام، سازهای دیگری به نام SteelPan با بدنه کاملاً فلزی و ساختار ابتدایی حدود ۱۷۰۰ میلادی در آفریقا و آمریکای جنوبی و بعد از آن از گالن‌های فلزی (گالن‌هایی با ظرفیت ۵۵ گالن) خالی ساخته شده که در جشن‌ها و مراسم طرفداران پر و پا قرصی داشته‌است و به نوازندگان آن ” پن ایست ” (Panists) گفته می‌شود.

ساختار هنگ درام

ساز هنگ از دو قسمت کاملاً جداگانه فلزی ساخته شده. قوس بالایی و پایینی. قوسِ بالایی که نت‌ها بر روی این قوس چیده شده و به آن «طرفِ دینگ» (Ding Side) گفته می‌شود. طرف دیگر قوس زیرین می‌باشد که دارای یک سوراخ بزرگ در مرکز آن است، این قسمت را گو (Gu Side) می‌نامند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *