راهنمای خرید

کدام سایز ویولن مناسب فرزند ماست؟

کدام سایز ویولن مناسب فرزند ماست؟

پیشگفتار

ویولن‌ها در ابعاد مختلفی تولید و عرضه می‌گردند. متقاضیان خرید این کالا همیشه با پرسش‌هایی از قبیل: کدام سایز ویولن مناسب فرزند ماست؟ بهترین سایز ویولن برای ما کدام است؟ و به طور کلی چگونه می‌توان سایز مناسب ویولن را انتخاب کرد؟ مواجهه اند. این نوشتار با هدف ارائه توضیحاتی جامع در این خصوص گرداوری شده‌است. لازم است تا شما با چگونگی اندازه‌گیری دست و بازو فرزند خود آشنا شوید، همچنین از ویژگی‌های یک ویولن مناسب اطلاع کسب کرده در نهایت نحوه تست ویولن را بدانید.

سایزهای مختلف ویولن و شیوه اندازه‌گیری

کدام سایز ویولن مناسب فرزند ماست؟

 

 

 

 

 

 

 

4/4 3/4 1/2 1/4 1/8 1/10 1/16

شیوه نخست

در جدول بالا سایزهای مختلف ویولن را مشاهده می‌فرمایید. برگزیدن ویولن با سایزی مناسب سایز فرزند شما منوط به اندازه‌گیری صحیح است. به این منظور، کودک می‌بایست به پهلو و بطور مستقیم دست خود را دراز نماید به گونه‌ای که دست او با زمین موازی باشد. کودک شما باید بطور کامل دست خود را صاف نگهدارد و از خم کردن آرنج خود ممانعت ورزد.

حال نوبت اندازه‌گیری دست فرزندتان رسیده. متر را بردارید و جایی در میانه دست کودک شما تقریبا جایی که دست و انگشت شصت به یکدیگر متصل می‌شوند بگذارید. سر دیگر متر را تا بالای دست فرزند خود یعنی محل اتصال گردن با شانه او ببرید.

اندازه بدست آمده را در جدول زیر، ذیل ستون سابز دست بیابید، خانه مقابل آن سایز ویولن مناسب طول آن دست نوشته شده است. همچنین درنظر داشته باشید در صورتی که کودک کمتر از 4سال سن دارد گر چه شروع موسیقی در این سن متداول نیست لکن اندازه‌های مناسب وجود دارد.

سایز دست سایز ویولن 
41 سانتی متر 1/10 و یا 1/16
38 تا 41 سانتی متر 1/10
36 تا 38 سانتی متر 1/16
42 تا 46 سانتی متر                   1/4
47تا 51 سانتی‌متر 2/4
52 تا 56 سانتی متر 3/4
58 سانتی متر یا بیشتر 4/4

شیوه دوم

راه تقریبی دیگری که برای انتخاب سایز ویولن وجود دارد و البته مستلزم همراه شدن با سایر روش هایی است که در این نوشتار مطرح می گردد. در نظر گرفتن سن کودک است. برای مثال برای کودکان ۳ تا ۵ ساله ویولن با سایز ۱/۱۶ می تواند مناسب باشد. ویولن هایی با سایز ۱/۱۰ برای کودکان ۴ تا ۵ ساله اندازه ی مناسبی خواهد داشت. ویولن های ۱/۸ مناسب برای کودکانی که  ۴ تا ۶ ساله اند. کودکان ۵ تا ۷ ساله می توانند از ویولن هایی با سایز ۱/۴ استفاده کنند. ویولن های ۱/۲ گزینه ی مناسبی برای ۷ تا ۹ ساله ها هستند.  از ویولن های ۳/۴ برای آموزش کودکان ۹ تا ۱۲ ساله می توان بهره گرفت. برای نوجوانان بلند قامت و همینطور بزرگسالان ویولن های ۴/۴ مناسب خواهد بود. بطور خلاصه در جدول زیر

سن سایز ویولن مناسب
3تا5 سال 1/16
4تا5سال 1/10
4تا6سال 1/8
5تا7سال 1/4
7تا9سال 1/2
9تا12سال 3/4

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد برای افراد بزرگسال و نوجوان‌های بلند قامت از سایز معمول ویولن یعنی 4/4 استفاده می‌شود.

شیوه سوم

تست ویولن

کدام سایز ویولن مناسب فرزند ماست؟

اندازه‌های ذکر شده حدود تقریبی سایز ویولن را مشخص کرده است برای انتخاب قطعی شما باید ویولن را تست نمایید. به همین منظور از کودک بخواهید ویولن را در دست بگیرد و آن را میان چانه و شانه خود قرار دهد. با دست دیگر قسمت حلزونی ویولن را مطابق تصویر در دست بگیرد.

کدام سایز ویولن مناسب فرزند ماست؟

چنان که دسترسی به قسمت حلزونی ساز برای کودک دشوار است این سایز ویولن برای او مناسب نیست. ویولن بزرگ‌تری را باید انتخاب کرد. در صورت استفاده از ویولن با سایز کوچک‌تر، هنرجو تکنیک‌های غلط و وضعیت نامتعارفی به خود خواهد گرفت.

کدام سایز ویولن مناسب فرزند ماست؟

برعکس این ماجرا نیز صادق است، چنان‌که دست فرزند شما طولی بیشتر از دسته ساز دارد و انگشتانش تا بعد از قسمت حلزونی می‌آید این سایز ویولن برای او کوچک است و باید ویولن بزرگ‌تری را انتخاب نمایید. در غیر این صورت نواختن برای او سخت می‌شود و وضعیت نامناسبی به خود می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *