راهنمای خرید

چه کمانچه ای باید خرید؟

مقدمه

بی شک در خرید اولین ساز خود به عنوان یک هنرجو تازه کار نمی دانید باید چه نکانی را مد نظر خود قرار دهید. در این نوشتار تلاش کرده ایم تا شما را در یافتن پرسش چه کمانچه ای باید خرید؟ یاری دهیم.

تنه اصلی

بودجه در دسترس

مشروط بر آنکه از ارزش حقیقی سازی که تهیه می کنید آگاه باشید، در نظر گرفتن هزینه معقول برای خرید ساز در کیفیت آن اثر گذار است. انگیزه نوازنده برای ممارست در تمرین و نواختن با عدم کیفیت ساز  کاهش می یابد. لذا باید هزینه منطقی برای خرید ساز در نظر گرفت که کیفیت و جنس ساز تحت شعاع هزینه اندک نامطلوب نباشد. در ادامه خواهید دانست در ازای این هزینه معقول باید دنبال چه ویژگی هایی در ساز باشید.

جنس چوب کاسه ساز

از موثرترین عوامل ساخت ساز که بر کیفیت آن اثر می گذارد چوب مورد استفاده می باشد. برای ساخت کمانچه معمولا از: توت، گردو، کاج و افرا بهره می گیرند. سازهایی که با چوب های مذکور تهیه می شوند صدا دهی بهتری داشته و از آنجا که سبک اند راحتی بیشتری برای نوازند خواهند داشت‌.

دسته ساز

از استخوان و یا ابنوس برای تهیه دسته ساز کمانچه بهره می گیرند که متشکل از لوله ای است به طول ۲۵ سانتی متر و قطر ۳ سانتی متر است. حین خرید کمانچه دقت کنید دسته از هر ترکی عاری باشد. همچنین هنگامی که از پشت به دسته ساز می نگرید نباید به سمت چپ و یا راست متمایل باشد.

اتصال دسته به کاسه

به زاویه خاص اتصال دسته به کاسه دقت کنید چناچه این زاویه رعایت نشود به گونه ای که دسته از حد استاندارد عقب تر باشد ساز به عبارتی سفت خوان تر می گردد. دسته شبیه مخروطی است که ۳۷ میلی متر قطر در ناحیه شیطانک دارد و در قسمتی که به کاسه متصل می شود این قطر ۳۲ میلی متر است.

پوست روی کاسه

پوست نازکی از آهو، بز، بره که تازه نیز نباشد می تواند گزینه مناسبی برای پوست کمانچه باشد. جهت حصول اطمینان از کهنگی پوست می توان مقدار کمی رطوبت به آن رساند در صورتی که بوی نامطبوعی به مشام شما برسد آن پوست کهنه نیست. همچنین پوست های تیره تر از کیفیت بهتری برخوردارند.

تناسب وزنی بین دسته ساز و کاسه

ساز را روی پای خود بگذارید دقت کنید به آسانی باید به چپ و راست به فرمان دست شما حرکت کند و نه آنکه ساز به خودی خود به این سمت ها متمایل شود. تعادل بین دسته و کاسه اسباب راحتی نوازنده در نواختن و نگهداشتن ساز را فراهم می اورد.

خرک ساز

خرک به آن قطعه چوبی و یا استخوانی گویند که طول آن ۴ و ارتفاعش ۲ سانتی متر بوده و روی پوست ساز قرار گرفته است. سیم های ساز از روی خرک عبور می کنند. در کمانچه این قطعه کمی مورب قرار می گیرد که عامل موثر در فاصله سیم ها تا دسته است در صورتی که فاصله سیم تا بدنه ساز کم و یا بیش از حد استاندارد باشد مشکلاتی در نوازندگی پدید می آورد.

صدای ساز

انتخاب بین صدای گرفته و شفاف که انواع صدادهی در کمانچه است وابسته به سلیقه نوازنده است.

پایه ساز

در قسمت انتهایی ساز میله ای باریک و با ارتفاع کم و از جنس فلز نصب شده است، این همان قسمتی است که نوازنده هنگام نواختن آن را روی پای خود و یا روی زمین می گذارد. حین خرید ساز چک کنید میله بدون مشکل و به راحتی روی تکیه گاه قرار می گیرد و به چپ و راست می چرخد.

بدنه و کل ساز

نقاط اتصال را در ساز چک کنید بدنه ساز شما نباید هیچ برامدگی و ترکی داشته باشد.

شیطانک

قطعه ای از جنس استخوان یا چوب، باریک و با ارتفاعی کم به اندازه عرض دسته در حد فاصل دسته ساز و سرپنجه ان نصب شده است. این قطعه دارای شیار های کم عمقی است که سیم ها از روی ان عبور کرده و متصل به گوشی می شوند. این قطعه یعنی شیطانک بهتر است از جنس استخوان باشد و دیگر انکه ادامه داشتن آن دور تا دور دسته یاری بخش یک مبتدی در یافتن پوزیسیون مناسب و انگشت گذاری درست است.

سر پنجه ‌و گوشی های ساز

محفظه ای که در قسمت ابتدایی ساز وجود دارد جایگاه قرار گیری گوشی های ساز است. دقت کنید این محفظه نیز ترکی نداشته باشد. گوشی های ساز را نیز بررسی کنید درست است که جنس تهیه گوشی پوک تر از بدنه است اما این میزان به اندازه ای که کیفیت گوشی زیر سوال رود نباشد همینطور لقی گوشی ها در محل قرار گیری را بررسی کنید گوشی های ساز شما نباید لق باشند.

پایان

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *