آموزشی, راهنمای خرید

آیا می‌توان برای یادگیری پیانو از کیبورد استفاده کرد؟

آیا می‌توان برای یادگیری پیانو از کیبورد استفاده کرد؟

پیش گفتار

پرطرفدار بودن ساز پیانو از یک سو، گران قیمت بودن این ساز در قیاس با سایر ادوات موسیقی از دگر سو باعث شده تا بسیاری از افراد فکر تهیه یک کیبورد و استفاده از آن برای یادگیری ساز پیانو به ذهنشان خطور کند. اما براستی  آیا می‌توان برای یادگیری پیانو از کیبورد استفاده کرد؟ این نوشتار در پاسخ به این پرسش تهیه شده است.

ابعاد میدی کیبورد

 

هنگامی که صحبت از ابعاد یک کیبورد به عنوان یکی از مولفه‌های مطرح در خرید یک میدی کیبورد، به میان است مشخصا مقصود ما اندازه این ساز نیست، نکته حائز اهمیت تعداد کلاویه‌هایی است که شما بواسطه خرید این ساز در اختیار خواهیدداشت. خرید یک پیانو با 88 کلاویه این امکان را برای نوازنده فراهم می‌‌کند تا همه اکتاوهای متفاوت این ساز را در اختیار داشته باشد. اما این مسئله در خصوص تهیه کیبورد به چه صورت خواهد بود؟ وابسته به هدف تهیه این ساز گزینه مناسب برای هر شخص متفاوت خواهد بود. بطور کلی تعداد کلاویه‌ها در انواع مختلف کیبوردهای تولیدی توسط برند های متفاوت چیزی بین 25 تا 88 کلاویه است که در میان این تنوع، کیبوردهایی با 25 تا 49 کلاویه می‌توانند برای تنظیم کنندگان گزینه بهتری باشند. کیبوردهایی که به سهولت می‌توان آن‌ها را روی میز استدیو خود گذاشت.

اما برای افرادی که نیت به تهیه کیبورد و استفاده از آن برای یادگیری پیانو را دارند کیبوردهایی که تعداد کلاویه‌هاشان 61 یا 88 عدد است پیشنهاد می‌شود.

تسهیلات میدی کیبورد

نوع تسهیلات و امکانات میدی کیبوردها از هم متفاوت است و مشابه با ابعاد میدی کیبوردها تعیین کننده در خرید هر یک از انواع آن، نوع و شیوه ‌ای خواهد بود که بنا داریم از آن ساز بهره بگیریم. برای مثال آن دسته از میدی کیبوردها که با هدف بهره‌گیری از آنان به منظور تنظیم کنندگی تولید شده‌اند از امکاناتی نظیر درام پدها و ناب‌ها و دکمه‌های گوناگون دیگر برخوردارند و بدین وسیله ضبط اندیشه‌های نو را تسریع و تسهیل می‌بخشد. دور از انتظار نیست کیبوردهایی با امکانات مذکور  قیمت بیشتری داشته باشند این درحالی است که این امکانات برای فردی که می‌خواهد برای یادگیری پیانو از کیبورد بهره بگیرد بی‌فایده است و لزومی به پرداخت چنین هزینه‌ای نخواهدبود.

سنگینی کلاویه‌ها

آیا می‌توان برای یادگیری پیانو از کیبورد استفاده کرد؟

آیا می‌توان برای یادگیری پیانو از کیبورد استفاده کرد؟

سازوکار پیانوهای آکوستیک بدین شرح است که بواسطه ضربات چکش‌ به سیم‌ها تولید صدای نت‌ها رخ می‌دهد. وزن کلاویه‌ها در پیانویی چون گرند باعث می‌شود فشار متفاوت نوازنده صدای متفاوتی تولید کند. حال پرسش این است که در کیبوردها و حتی پیانوهای دیجیتال که چنین مکانیزیمی موجود نیست چگونه می‌توان احساسی مشابه با نواختن پیانو آکوستیک داشت؟ تولیدکنندگان این محصولات تلاش کرده‌اند تا این کاستی را بواسطه‌ی راهکاری تا حدودی رفع کنند.

انواع کلاویه مورد استفاده در میدی کیبوردها و پیانوهای دیجیتال:

  • Fully Weighted
  • Hammer Action
  • Semi Weighted
  • synth Action

Fully Weighted , Hammer Action  و فن آوری توسعه یافته‌شان باعث می‌شوند تا برای نوازنده احساسی خلق گردد شبیه به پیانوهای آکوستیک و کلاویه هایشان و بنابراین می‌توانند گزینه نخست شما برای خرید کیبوردی باشند که خریدار آن بنا دارد با آن پیانو کارکند.

کلاویه‌های Semi Weighted  نه به قدر Fully Weighted لکن دارای وزن اند و تا حدودی داینامیک مد نظر را فراهم می‌آورند.

synth Action نوع آخر است و این نوع کلاویه‌ها بی وزن‌اند و حسن‌شان سهولت بهره‎‌گیری از آن‌ها برای نگارش لاین‌ها گوناگون پروژه‌ها  است.

فرق میدی کیبوردها و پیانوهای دیجیتال

 

آیا می‌توان برای یادگیری پیانو از کیبورد استفاده کرد؟

آیا می‌توان برای یادگیری پیانو از کیبورد استفاده کرد؟

 به منظور شرح تفاوت میان این دو، در جدول زیر به تشریح مزایای و معایب پیانو دیجیتال در قیاس با کیبورد خواهیم پرداخت.

مزایای پیانو دیجیتال

معایب پیانو دیجیتال 

سهولت نوازندگی، بی نیاز از کامپیوتر قیمت بالاتر در قیاس با کیبورد
برخورداری از اسپیکر داخلی جابه جایی دشوارتر

دارای کلاویه‌های سنگین ازنوع

Fully Weighted

فاقد دکمه‌ها و فیدرها

جمع بندی

آیا می‌توان برای یادگیری پیانو از کیبورد استفاده کرد؟ پاسخ به این پرسش گرچه منفی نیست لکن در تهیه کیبورد باید نکاتی را در نظر گرفت که پیشتر نقل آن به میان رفت. بطور خلاصه می توان گفت: در نظر گرفتنن لزوم استفاده از سیستم کامپیوتری در صورت تهیه یک کیبورد و وی اس تی‌های گوناگون حائز اهمیت خواهد بود که با این اوصاف در صورت عدم دسترسی، انتخاب یک پیانو دیجیتال (مشروط بر داشتن فضای مناسب) انتخاب شایسته‌تری خواهد بود. حال  اگر تصمیم به تهیه پیانو دیجیتال گرفته‌شود لازم است دو مولفه: تعدادکلاویه و مقدار سنگینی آن ها مناسب انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *