معرفی ساز

آشنایی با ساز ساکسیفون

پیشگفتار

آشنایی با ساز ساکسیفون نوشتاری است با هدف معرفی ساز ساکسیفون، انواع آن و نگهداری بهینه از آن. با ما همراه باشید.

تاریخچه

آدولف ساکس فرد بلژیکی تباری که نوازنده ساز کلارینت و فلوت بود سازنده ساز ساکسیفون(Saxophone) است. وی با هدف پیگیری علاقه خود به موسیقی در سال 1942 به پاریس رفت. آدولف ساکس قبل از آنکه ساز ساکسیفون را خلق کند با اعمال تغییراتی بر روی ساز کلارینت باعث پیشرفته‌تر شدن این ساز شد من جمله آن تغییرات افزودن بر محدوده صدایی ساکسیفون بود.

ساز خلق شده توسط آدولف بار در سال ۱۸۴۰  که در آن از قمیش و بدنه با متریال برنج بهره‌گرفته بود دیری نپایید که در قسمت‌های مختلف جهان پذیرفته و همه‌گیر شد. چیزی حدود پانزده سال تولید ساکسیفون منحصرا بواسطه‌ی آدولف ساکس انجام می‌پذیرفت پس از اتمام قرارداد وی و گشایش مسیر برای سایر تولیدکنندگان با نظرات نوازندگان این ساز، ساخت و طراحی ساکسیفون تغییرات مثبتی کرد.

انواع ساکسیفون

تنور

نوع تنور از انواعی از ساکسیفون‌هاست که در سبک‌های پاپ، جاز، بلوز و راک مورد استفاده قرار می‌گیرند. دامنه صدایی این نوع ساکسیفون به صدای آدمی و تن آن شباهت دارد. طولانی و کشیده بودن گردن ساز از مشخصه‌های ساکسیفون تنور است. ابعاد این نوع ساکسیفون از نوع آلتو که در ادامه به آن خواهیم پرداخت بزرگ‌تر است.

آلتو

دهنی با سایز کوچک از ویژگی‌های است که این نوع ساکسیفون را گزینه مناسبی برای افرادی که به تازگی شروع به نواختن این ساز کرده‌اند می‌کند. نوع آلتو از شناخته‌شده‌ترین نوع از انواع ساکسیفون در جهان است. اندازه کلی این ساز متوسط بوده و دارای کلید E شکلی است که تنظیم تخت را تسهیل کرده‌.

اسامی نوازندگان به‌نام ساکسیفون:

  • فیل وودز
  • کنی گارت
  • سانبورن

سوپرانو

کار روی کلید B باعث ایجاد دامنه صدایی زیاد در ساز سوپرانو شده تا جایی که ساز مذکور بین همه سازها بالاترین قدرت و صدا را دارد. گرفتن صدای گوش‌نواز از این ساز کار تخصصی بوده و نوع حرفه‌ای از ساکسیفون‌ها تلقی می‌شود که لازم به چیره‌دست بودن نوازنده و تمرین بسیار وی دارد.

باریتون

نوع بزرگ‌تر با وزن بیشتر نسبت به سایر ساکسیفون‌ها نوع باریتون است. صدای تولیدی توسط این ساز ملایم و دلنواز است.

اسامی نوازندگان به‌نام ساکسیفون:

  • جری مولیگان
  • پیر آدامز
  • سامولین

کدام ساکسیفون را باید خرید؟

همانطور که پیشتر اشاره شد نوع مناسب برای افراد مبتدی نوع آلتو است بنابراین انتخاب انواع دیگر ساکسیفون برای نوازندگان حرفه‌ای این ساز مطرح است.

نظافت ساکسیفون

آشنایی با ساز ساکسیفون

  • پک‌های تخصصی موجود هست که می‌توان از آنها برای نظافت این ساز بهره گرفت. از پارچه ویا چیزی شبیه برس که در پک‌های مذکور موجود است برای تمیز کردن سطح داخلی این ساز استفاده کنید. مطابق با تصویر آن را درساز فرو برده و حرکت دهید. این فضا که احتمالا به ذراتی چون غذا و … آلوده است محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها خواهد بود با انجام عملی که شرح آن داده شد از چنین رخدادی پیشگیری کنید.

آشنایی با ساز ساکسیفون

  • قسمت گردنی ساز نیز باید بوسیله دستمال مناسبی نظافت شود به همان شیوه که دستمال را به قسمت داخلی واردکرده و حرکت بدهیم. استفاده از آب برای نظافت این بخش از ساز با توجه به این نکته باید صورت پذیرد که چوپ‌پنبه ساز مرطوب نشود. رطوبت چوپ‌پنبه در نهایت به باد کردگی و ایجاد تغییر در شمایل آن منتهی می‌شود.

آشنایی با ساز ساکسیفون

  • چیزی شبیه این برس می‌تواند بقایای ذرات ناپاکی و یا رطوبت را بطور کامل از ساز شما بزداید.
  • اهمیت نظافت قسمت دهانه ساز به علت تماسی که با دهان نوازنده دارد بر کسی پوشیده نیست. پس این مرحله را با دقت بسیار به انجام رسانید. قسمت سریی دهانه باید جدا شود و قسمت داخلی آن را بوسیله مسواکی مناسب با ابعاد آن تمیز کنید. شست و شوی این قسمت به وسیله آب (ولرم/سرد) قابل اجراست پس از انجام آن بطور کامل خشک نمایید. این کار را با دستمال مناسبی که پرز ندارد و با چرخاندن آن داخل این قطعه می‌توان انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *