آموزشی

سه گام تعویض سیم‌های گیتار

پیشگفتار

بعنوان نوازنده گیتار می‌توانید برای تعویض سیم‌های گیتار به کارگاه و فروشگاه‌های موسیقی مراجعه کرده و از آنها درخواست کنید تا سیم‌های گیتار شما را تعویض کنند. اما انجام این کار چندان دشوار نیست و خودتان نیز از عهده آن برخواهید آمد. این نوشتار با همین هدف به رشته تحریر در آمده‌است تا شما با سه گام تعویض سیم‌های گیتار آشنا شوید.

چه زمانی باید سیم‌های گیتار را تعویض کرد؟

پیش از آشنایی با سه گام تعویض سیم‌های گیتار ابتدا باید بدانید چه زمانی نیاز به تعویض سیم‌های گیتار است.

  • پارگی و از جا درآمدن سیم‌های گیتار

خطر پارگی سیم‌ها در مواردی که نوازنده بسیار محکم ساز می‌نوازد و یا حین کوک ساز خود بیش از اندازه گوشی‌ها را محکم کند وجود دارد.

  • کهنگی سیم‌های گیتار

عمر مفید سیم 6 ماه است ولو اینکه پاره نشود کیفیت ابتدایی خود را از دست داده و زمان تعویض آن فرا رسیده.

  • تغییر صدای سیم‌ها

بعنوان یک نوازنده صدای شفاف ساز خود را می‌شناسید چنانچه حس کردید این صدای همیشگی ساز شما نیست یکی ازدلایل آن می‌تواند فرا رسیدن زمان تعویض سیم‌ها باشد.

پیشنهاد می‌شود تعویض هر 6 سیم گیتار را همزمان انجام دهید مگر در صورتی که به تازگی دست کامل سیم‌ها را تعویض کرده و حالا یک تک سیم از گیتارتان پاره شده باشد. در غیر این صورت ترکیب سیم نو و کهنه باعث عدم یکنواختی صدای ساز شما می‌شود.

سه گام تعویض سیم‌های گیتار

گام اول

ابتدا گوشی‌های ساز را شل کرده تا سیم‌ها کاملا آزاد شوند. سپس سیم را از گوشی خارج کرده و انتهای متصل به سیم‌گیر ساز را با سیم چین جدا کنید و یا گره آن را باز نمایید. دقت کنید هرگز اقدام به بریدن سیم‌های گیتار در حالتی که گوشی‌ها سفت‌اند نکنید سیم‌ها با فشار بسیار زیادی جدا می‌شوند و این بسیار خطرآفرین است. در فاصله‌ای که سیم‌های گیتار را باز کرده‌اید تا بستن سیم‌های نو، فرصت خوبی فراهم است تا دسته ساز و فضای محصور زیر سیم‌ها نظافت شود.

گام دوم‌

حالا نوبت بستن سیم‌های جدید است در بسته خریداری شده سیم‌های 1،2،3،4،5،6 جداگانه بسته‌بندی شده و روی هر بسته شماره سیم مربوطه نوشته شده‌است دقت کنید هر سیم را در جای خود ببندید. برای بستن سیم‌ها ابتدا نیاز است آن را از سوراخ سیم گیر رد کرده و مطابق تصویر آن را گره بزنید.

سه گام تعویض سیم‌های گیتار سه گام تعویض سیم‌های گیتار سه گام تعویض سیم‌های گیتار سه گام تعویض سیم‌های گیتار

نکته آنکه احتمال باز شدن سیم‌های پلاستیکی زیاد است لازم است پایین این سیم‌ها پیش از گره زدنشان به سیم‌گیر گره کور زده شود و یا چند مرتبه به سیم‌گیر گره زده شوند.

پس از گره زدن سیم‌ها به سیم گیر آن‌ها را بکشید این کار به محکم کردن گره‌ها کمک می‌کنند. ضمنا کشش فوق باعث می‌شود سیم‌های نو که طبعتا زودتر از سیم‌های پنجه خورده کوک خالی می‌کنند مدت زمان بشتری کوک نگه‌دارند.

سه گام تعویض سیم‌های گیتار

پس از حصول اطمینان از محکم گره خوردن سیم‌ها به سیم‌گیر باید سمت دیگر آن را به دور گوشی بپیچانید. در بخش استوانه‌ای گوشی‌ها سوراخی وجود دارد که می‌توانید سیم را از داخل آن عبور دهید. سپس شروع به سفت کردن گوشی‌ها نمایید.

سه گام تعویض سیم‌های گیتاردقت کنید حین چرخاندن گوشی ساز سیم‌ها روی یکدیگر نیفتند بلکه مرتب و بدون فاصله اضافه کنار یکدیگر تاب خورده دور استوانه گوشی ساز بپیچند.

سه گام تعویض سیم‌های گیتار5 تا 6 دور چرخش کافی است. نباید سیم‌ها به کناره سردسته چسبیده باشند اگر سیم شما غیر استاندارد و زیادی بلند است مقداری از آن را کوتاه کنید.

گام سوم

سه گام تعویض سیم‌های گیتار

پس از تعویض هر 6 سیم نوبت به کوک کردن ساز می‌رسد. به ترتیب: می، سی، سل، ر، لا، می. چند مرتبه سیم‌های تازه تعویض شده را کوک کنید همانطور که پیشتر اشاره شد سیم‌های نو زود کوک خالی می‌کنند. باتوجه به علامت تیونر و حساب شده گوشی‌ها را بچرخانید. مراقب باشید تا سیم‌ها را بیش از اندازه سفت نکنید. جدا از خطر پارگی سیم‌ها، در مواردی این اقدام ممکن است منجر به بلند شدن سیم‌گیر و آسیب به ساز شما گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *